• zaloguj się
  • zarejestruj się
  • Kreator CV|
  • Usługi|
  • Oferty pracy|
  • Poradniki|
  • Cennik|
  • Kontakt

Polecane artykuły

IT: co czwarta firma rozważa redukcje etatów

Od października do grudnia 38% firm IT w Polsce planuje rekrutacje nowych pracowników, 27% rozważa...

Jesienny boom rekrutacyjny w usługach medycznych, farmacji i biotechnologii

Okres październik-grudzień będzie niemal rekordowy w kontekście rekrutacji do branży usług medycznych...

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje...

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na...

Tricki stosowane podczas interview

15 sekund to niewiele, a tyle właśnie czasu mamy na rozmowie kwalifikacyjnej- tzw. interview na zrobienie dobrego wrażenia na osobie, która przeprowadzi ją z nami. Warto więc przygotować się do niej i poznać podstawowe tricki stosowane powszechnie przez rekruterów.

 



Osoba rekrutująca z pewnością będzie nam zadawała wiele pytań, chcąc poznać nas jak najlepiej i na tej podstawie stwierdzić, czy faktycznie nadajemy się na dane stanowisko. Często osoby odpowiedzialne za rekrutację ukończyły odpowiednie kursy psychologiczne i potrafią odczytać z naszego zachowania wiele cech, które staramy się za wszelką cenę ukryć. Trzeba więc zastanowić się nad tym, co i jak robimy i mówimy. Nie jest to łatwe w sytuacji silnego stresu, ale można się tego nauczyć. Poniżej kilka tricków, które stosują pracodawcy:

 

  • wyjście z sali bez słowa na pewien czas i nie uzasadnienie zachowania po powrocie- prawdopodobnie osoba rekrutująca sprawdza, jak kandydat zachowałby się w trudnej i kłopotliwej sytuacji. Warto zachować zimną krew, nie wpadać w panikę i spokojnie czekać. Nie można wypytywać, co się stało i dlaczego dana osoba musiała wyjść.
  • Zadawanie pytań zniecierpliwionym, natarczywym, czy wręcz niegrzecznym tonem. Popędzanie do szybszej odpowiedzi, czy komentowanie naszej odpowiedzi jako niedorzecznej-tu sprawdzana jest nasza umiejętność logicznego myślenia pod presją. Nie można dać wyprowadzić się z równowagi i grzecznie, ale stanowczo udzielać sensownych odpowiedzi. Wydamy się wtedy osobą zrównoważoną, spokojną i cierpliwą.
  • Dziwne prośby, np. o udawanie ulubionego zwierzęcia, odtworzenie własnego dzwonka używanego w telefonie komórkowym- daje to informacje o charakterze kandydata, jego kreatywności.
  • Prośba o ułożenie np. sześcianu z klocków o różnym kolorze ścianek tak, aby ścianki określonego koloru leżały na zewnątrz- jest to test na myślenie abstrakcyjne i na działanie pod presją czasu. Nie zawsze poprawne ułożenie figury jest pożądanym wynikiem- liczy się też czas wykonania zadania, zachowanie kandydata podczas jego wykonywania, podejście do zadanego problemu.
  • 'dlaczego?'- zadawanie wciąż tego pytania. Mile widziany jest ten, kto po kilku takich kłopotliwych pytaniach na dany temat potrafi wprost odpowiedzieć, że nie ma zamiaru dalej już mówić na ten temat.
  • Odwołane spotkanie- agencje doradztwa personalnego zapraszają kandydatów na pierwsze spotkanie w swojej siedzibie, na drugie natomiast- w siedzibie pracodawcy. Gdy kandydat stawia się w umówionej firmie i zadaje pytanie o osobę, z którą był umówiony okazuje się, że w danym dniu ta osoba przebywa na urlopie. Cała sytuacja jest oczywiście umówiona, ale sprawdza, jak kandydat sobie poradzi w sytuacji stresującej. Najgorsze rozwiązanie wybierają ci, którzy 'obrażają się' i po prostu wychodzą.
  • Rozwiązywanie testów psychologicznych- różne testy sprawdzają różne cechy charakteru kandydata. Sytuacja rozwiązywania testów sama w sobie jest elementem stresującym, bo każdy człowiek zastanawia się, jak wypadnie, co tak naprawdę jest sprawdzane itp. Na podstawie testów można się dowiedzieć wiele o osobowości kandydata, dla niektórych pracodawców ważniejsze są jednak jego kompetencje.

Osoby rekrutujące mają również swoje sposoby na uzyskanie informacji od kandydata, za pomocą umiejętnego poprowadzenia rozmowy. Większość kandydatów jest w tej sytuacji tak zestresowana, że mogą się nawet nie zorientować, że powiedzieli coś, czego nie powinni ujawniać. Niektóre ze sposobów rekruterów to m.in.:

 

  • spoufalanie się z kandydatem- osoba rekrutująca uważnie słucha, nie zadaje kłopotliwych pytań i we wszystkim zgadza się z kandydatem. Ten zaczyna więc ufać takiej osobie i jego czujność spada. Często rekruter zadaje wtedy pytanie, dodając, że odpowiedź kandydata pozostanie 'między nimi'. Wiadome jest, że tak nie będzie, ponieważ nie jest to spotkanie towarzyskie i odpowiedź na pewno nie pozostanie bez wpływu na naszą przyszłą pracę.
  • 'nie lubię swojego szefa, to niekompetentny dorobkiewicz'- tak rekruter sprawdza, jaki stosunek ma kandydat do swojego przełożonego. Zachęcony takim wyznaniem kandydat często zaczyna wtórować osobie rekrutującej i opowiada o swoich stosunkach z szefem, lub nieopatrznie zdradza, ze siedzenie w pracy to dla niego udręka.
  • 'rozumiem, że powiedział Pan, że...'- osoba rekrutująca usiłuje wmówić kandydatowi coś, czego ten nie powiedział. Jeśli nie koloryzowaliśmy w swoim Cv łatwo wyłapiemy błąd rekrutera i postaramy się go sprostować. Jeśli jednak udajemy eksperta w dziedzinie, o której nie wiemy zbyt wiele- łatwo wpadniemy w pułapkę i nasz kłamstwo wyjdzie na naw.

Czasem zbyt czujni kandydaci szukają podstępu tam, gdzie go nie ma. Jednym z takich podchwytliwych pytań jest m.in. pytanie o powody, dla których poszukują pracy. Osoby rekrutujące często je zadają i nie jest ono próbą manipulacji z ich strony. Warto przygotować się na takie pytanie i wymyślić sensowną odpowiedź, zanim udamy się na rozmowę. Jedyną radą jakiej można udzielić kandydatowi ubiegającemu się o pracę, przed interview jest podejście do całej sytuacji z rozsądkiem. Warto być opanowanym i spokojnym, a przede wszystkim nie udawać kogoś innego. Być sobą- to połowa sukcesu, bo to przecież my mamy sprawdzić się w pracy na danym stanowisku. Warto też pamiętać, że- jak mówi stara prawda stosowana w procesie rekrutacji- 'Ludzi przyjmuje się za ich kompetencje, a dopiero zwalnia za osobowość'.

 

 

powrót

  • O nas|
  • Kreator CV|
  • Profesjonalne CV|
  • Konsultacje|
  • Poradniki|
  • Regulamin|
  • Polityka prywatności|
  • Współpraca|
  • Kontakt

© 2015 - 2025 CV.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.