• zaloguj się
  • zarejestruj się
  • Kreator CV|
  • Usługi|
  • Oferty pracy|
  • Poradniki|
  • Cennik|
  • Kontakt

Polecane artykuły

IT: co czwarta firma rozważa redukcje etatów

Od października do grudnia 38% firm IT w Polsce planuje rekrutacje nowych pracowników, 27% rozważa...

Jesienny boom rekrutacyjny w usługach medycznych, farmacji i biotechnologii

Okres październik-grudzień będzie niemal rekordowy w kontekście rekrutacji do branży usług medycznych...

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje...

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na...

IT: co szósta firma planuje zwolnienia w nadchodzącym kwartale

 

 

Jak wynika z analizy firmy rekrutacyjnej Experis, 17% pracodawców z branży IT planuje redukcje etatów w trzecim kwartale 2025 roku, 40% organizacji deklaruje chęć rekrutacji, a 42% nie przewiduje zmian kadrowych. Najczęstszą przyczyną zakończenia współpracy z pracownikiem jest zamknięcie tymczasowego projektu oraz spadek popytu na usługi firm. Z danych Job Market Insights wynika, że liczba ofert pracy w sektorze IT spada drugi miesiąc z rzędu, plasując się w maju na poziomie 31 829 - wobec 32 482 w kwietniu i 33 443 w marcu.

 

Prognoza rekrutacyjna dla branży IT w Polsce na czas od lipca do końca września wynosi +23%. Oznacza to niewielki wzrost o 2 punkty procentowe w porównaniu z poprzednim kwartałem oraz

o 1 punkt procentowy rok do roku. Dla porównania, ogólna prognoza zatrudnienia dla Polski kształtuje się na poziomie +11%.

 

4 na 10 firm IT planuje powiększać zespoły

 

40% firm z sektora IT w Polsce planuje rekrutacje w nadchodzących miesiącach. Najczęściej wskazywanymi powodami takiego podejścia są rozwój organizacji (46%), dążenie do utrzymania przewagi konkurencyjnej, a co za tym idzie chęć pozyskania nowych kompetencji (38%) oraz ekspansja na nowe rynki (33%). Po drugiej stronie skali znajdują się plany redukcji zatrudnienia, które deklaruje 17% pracodawców z tej branży. Najczęściej wskazywane przez nich powody to zakończenie projektów (60%), spadek popytu na usługi lub produkty firmy (30%) oraz zmiany rynkowe ograniczające zapotrzebowanie na wybrane specjalizacje (30%).

 

Jak podkreśla Anna Nowakowska, kierownik zespołu Experis Perm, polskie firmy IT, mimo globalnych zwolnień w Big Techach, nadal intensywnie rekrutują, co wynika między innymi

z rosnącego zapotrzebowania na kompetencje technologiczne związane z cyfryzacją, chmurą

i cyberbezpieczeństwem. - Struktura naszego krajowego rynku oparta jest głównie na małych i średnich przedsiębiorstwach, software-house’ach i centrach usług wspólnych, co sprawia, że jest on mniej podatny na globalne kryzysy. Polska pozostaje też ważnym hubem outsourcingowym

i nearshoringowym dla Europy, a dodatkowo dynamicznie rozwija strategiczne sektory, jak fintech czy e-administracja. Na wysoką prognozę rekrutacyjną firm wpływają też inwestycje w cyfryzację sektora publicznego i prywatnego, wspierane przez środki unijne. Prognozy nie są więc wyrazem optymizmu, lecz odpowiedzią na realne potrzeby rynku i deficyt talentów IT - dodaje ekspertka.

 

Stabilność w IT priorytetem dla niemal połowy firm

 

Aż 42% przedsiębiorstw z sektora IT nie planuje zmian kadrowych w nadchodzącym kwartale. Najczęściej wskazywanymi przyczynami są odpowiednie dopasowanie obecnego zespołu do celów firmy (48%), stabilna sytuacja rynkowa, która nie wpłynie na potrzebę zwiększenia zespołu (36%) oraz strategia organizacyjna koncentrująca się na utrzymaniu obecnej kadry (28%). Na decyzję

o utrzymaniu obecnego poziomu zatrudnienia wpływa także brak planowanych ekspansji czy dużych projektów w najbliższym czasie (28%).

 

- Po latach intensywnego wzrostu obserwujemy wyraźne ograniczenie planów ekspansji,

co sygnalizuje wejście sektora IT w fazę stabilizacji i dojrzałości. W czasie pandemii wiele firm musiało przyspieszyć transformację cyfrową, realizując w 1-2 lata projekty, które pierwotnie planowano na 5-10 lat, aby zapewnić ciągłość działania i dostępność usług online. Obecnie nasi klienci coraz częściej podkreślają, że aktualnie koncentrują się na konsolidacji procesów, podnoszeniu efektywności operacyjnej i jakości świadczonych usług, a także lepszym wykorzystaniu już zatrudnionych specjalistów. To naturalny etap rozwoju, w którym priorytetem staje się optymalizacja i skupienie się na realnej wartości biznesowej projektów, a nie dalsze skalowanie zespołów - zaznacza Nowakowska.

 

Sytuacja w polskim sektorze IT wpisuje się w globalny trend

 

Na tle globalnych danych sektor IT nadal utrzymuje relatywnie silną pozycję, choć nie tak dynamiczną, jak przed kilkoma laty. Wśród ośmiu analizowanych branż, IT osiąga najwyższy wskaźnik rekrutacyjny na świecie - prognoza netto zatrudnienia globalnie wynosi +36%. 

Zdaniem Nowakowskiej, choć tempo wzrostu branży IT w naszym kraju jest niższe niż globalna średnia, Polska nadal wyróżnia się w Europie Środkowo-Wschodniej, wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na kompetencje w obszarze chmury, AI, cyberbezpieczeństwa i inżynierii oprogramowania. - Największy wzrost rekrutacji w całej gospodarce notują obecnie Zjednoczone Emiraty Arabskie, a zaraz po nich Indie, gdzie IT odgrywa kluczową rolę. To poziom, który Polsce trudno będzie osiągnąć, biorąc pod uwagę skalę rynku i dostępność talentów. Jednocześnie rynki takie jak Argentyna, Węgry czy Rumunia wykazują większą ostrożność inwestycyjną, co z drugiej strony podkreśla relatywną odporność polskiego sektora IT - komentuje ekspertka.

 

ManpowerGroup zapytał pracodawców o przyczyny rekrutacji nowych pracowników, redukcji etatów oraz braku zmian w liczbie zatrudnionych. Pracodawcy wskazując na powody zmian personalnych mogli wybrać maks. 3 odpowiedzi. Badanie zostało przeprowadzone globalnie, w terminie 1-30.04.2025. Na świecie wzięło w nim udział ponad 40 000 firm, z czego w Polsce było to 524. 

 

Autor: Patrycja Miązek | ManpowerGroup Polska.

 

Materiał partnera.

 

powrót

  • O nas|
  • Kreator CV|
  • Profesjonalne CV|
  • Konsultacje|
  • Poradniki|
  • Regulamin|
  • Polityka prywatności|
  • Współpraca|
  • Kontakt

© 2015 - 2025 CV.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.